Edukacja artystyczna

Edukacja plastyczna

Zajęcia plastyczne można prowadzić w ramach swobodnej pracy. Obejmują rysowanie i malowanie, wycinanie i składanie, pracę z tkaninami, modelowanie i majsterkowanie. Dzieci powinny poznać różne środki artystycznego przekazu i świadomie z nich korzystać. Do zajęć plastycznych nie istnieje materiał montessoriański, bowiem nie ma tu treści, którą można by w toku działania poznać, zrozumieć i zastosować. Powinno się jednak rozwijać potencjał umysłu dochodzący do głosu w wyobrażeniach, sposobie widzenia i aktach twórczości, chodzi o kreację. Podstawą ćwiczeń plastycznych jest radość, którą dziecko odczuwa dotykając, oglądając, manipulując, działając. Prace plastyczne umożliwiają dziecku komunikowanie się, wyrażanie uczuć, wyrażanie osobowości.


Edukacja muzyczna 

Wychowaniu muzycznemu Maria Montessori poświęciła wiele uwagi. Zasady opracowała wspólnie z Anną Maccheroni. Proponowały muzykę w wielu sytuacjach: piosenki na każdą porę dnia i roku, na święta i okoliczności, śpiewane życzenia, spontanicznie improwizowane wezwania nauczycielki i dzieci, gry i zabawy połączone z tańcem i śpiewem, gra na prostych instrumentach muzycznych, opowiadania z podkładem muzycznym, zapoznanie z wydarzeniami z życia kompozytorów połączone z odpowiednim fragmentem muzyki klasycznej, słuchanie muzyki. Ważne jest łączenie muzyki z ruchem, który jest ważnym czynnikiem rozwoju.

Ćwiczenia obejmują chodzenie w takt muzyki oraz chodzenie po linii, co ma doprowadzić do umiejętności wyrażania muzyki przez ruchy ciała. Dochodzi się do teko poprzez pośrednie etapy: rozpoznawanie i odtwarzanie metrum, taktu, zmian tempa, samodzielne zmienianie długości i kombinacji kroków, odkrywanie indywidualnych form ekspresji ramion, dłoni, całego ciała. Poprzez muzykę dziecko rozwija zdolności i zainteresowania, a także rozwija się poznawczo oraz emocjonalnie.