Zajęcia plastyczne można prowadzić w ramach swobodnej pracy. Obejmują rysowanie i malowanie, wycinanie i składanie, pracę z tkaninami, modelowanie i majsterkowanie. Dzieci powinny poznać różne środki artystycznego przekazu i świadomie z nich korzystać. Do zajęć plastycznych nie istnieje materiał montessoriański, bowiem nie ma tu treści, którą można by w toku działania poznać, zrozumieć i zastosować. Powinno się jednak rozwijać potencjał umysłu dochodzący do głosu w wyobrażeniach, sposobie widzenia i aktach twórczości, chodzi o kreację. Podstawą ćwiczeń plastycznych jest radość, którą dziecko odczuwa dotykając, oglądając, manipulując, działając. Prace plastyczne umożliwiają dziecku komunikowanie się, wyrażanie uczuć, wyrażanie osobowości.
Edukacja muzyczna
Ćwiczenia obejmują chodzenie w takt muzyki oraz chodzenie po linii, co ma doprowadzić do umiejętności wyrażania muzyki przez ruchy ciała. Dochodzi się do teko poprzez pośrednie etapy: rozpoznawanie i odtwarzanie metrum, taktu, zmian tempa, samodzielne zmienianie długości i kombinacji kroków, odkrywanie indywidualnych form ekspresji ramion, dłoni, całego ciała. Poprzez muzykę dziecko rozwija zdolności i zainteresowania, a także rozwija się poznawczo oraz emocjonalnie.
Edukacja muzyczna
Wychowaniu muzycznemu Maria Montessori poświęciła wiele uwagi. Zasady opracowała wspólnie z Anną Maccheroni. Proponowały muzykę w wielu sytuacjach: piosenki na każdą porę dnia i roku, na święta i okoliczności, śpiewane życzenia, spontanicznie improwizowane wezwania nauczycielki i dzieci, gry i zabawy połączone z tańcem i śpiewem, gra na prostych instrumentach muzycznych, opowiadania z podkładem muzycznym, zapoznanie z wydarzeniami z życia kompozytorów połączone z odpowiednim fragmentem muzyki klasycznej, słuchanie muzyki. Ważne jest łączenie muzyki z ruchem, który jest ważnym czynnikiem rozwoju.
Ćwiczenia obejmują chodzenie w takt muzyki oraz chodzenie po linii, co ma doprowadzić do umiejętności wyrażania muzyki przez ruchy ciała. Dochodzi się do teko poprzez pośrednie etapy: rozpoznawanie i odtwarzanie metrum, taktu, zmian tempa, samodzielne zmienianie długości i kombinacji kroków, odkrywanie indywidualnych form ekspresji ramion, dłoni, całego ciała. Poprzez muzykę dziecko rozwija zdolności i zainteresowania, a także rozwija się poznawczo oraz emocjonalnie.